Innowacyjna szkoła kluczem do sukcesu


"Innowacyjna szkoła kluczem do sukcesu" to projekt, którego celem jest stworzenie takiej placówki oświatowej, w której młody człowiek dorasta jako przyszły obywatel Europy. Uczniowie uczący się o bogactwie kulturowym, niemający barier w porozumiewaniu się z innymi  mieszkańcami Europy to nasza przyszłość. Wysiłek podjęty przy uczeniu się języka obcego  procentuje w przyszłości - brak barier podczas komunikacji z obywatelami innych państw.  Biorąc pod uwagę, że język angielski jest najbardziej  znanym i rozpowszechnionym językiem w Europie, chcemy aby młody człowiek - nasz absolwent  został wyposażony  właśnie w takie umiejętności językowe, tak niezbędne w dzisiejszych czasach. Temu wszystkiemu ma służyć szereg aktywności podjętej przez nauczycieli, celem sprostania wymaganiom społecznym  w stosunku do szkoły oraz nauczycieli.

Głównym celem naszego projektu jest wprowadzenie do oferty szkoły dodatkowych zajęć pozalekcyjnych których celem będzie obcowanie z językiem obcym już od najmłodszych lat. Realizowane to będzie poprzez:
- zapewnienie dzieciom alternatywnego sposób spędzania wolnego czasu
- rozwój zainteresowań , rozbudzenie ciekawości, poszerzenie horyzontów  u uczniów
- wzrost motywacji oraz potrzeby uczenia się
- zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym
- uświadomienie uczniom o konieczności posiadania umiejętności komunikowania się w języku obcym

W realizację naszego celu zaangażowanych będzie 5 nauczycieli -  dwóch nauczycieli językowców, matematyk, polonista oraz nauczyciel świetlicy. Ci pionierzy będą odpowiedzialni za cały proces wprowadzania zmian w placówce oświatowej.
- kółko matematyczne z elementami języka angielskiego
- kółko językowe gdzie kształcone będą wszystkie umiejętności językowe oraz wzbogacone o aspekt kulturowy krajów anglojęzycznych
- zajęcia koła teatralnego - podczas których uczniowie będą wprowadzeni w tajniki grania na scenie tj. prawidłowa dykcja, wymowa, akcent a wszystko to w języku angielskim
- zajęcia świetlicowe - gdzie najmłodsi podczas zabawy będą mieli styczność z językiem angielskim
Biorąc pod uwagę zainteresowanie powyższymi zajęciami, chcielibyśmy rozwijać naszą placówkę wprowadzając coraz to nowe zajęcia do naszej szkoły. Celem naszej placówki jest nauczanie w systemie CLIL jak największej liczby przedmiotów, co zdecydowanie  ułatwiłoby naszym absolwentom start w dorosłe życie.

Grupa nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Zgierzu  pracowicie spędzała tegoroczne wakacje, w ramach projektu  „Innowacyjna szkoła kluczem” finansowanego  ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach projektu „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej”, realizowanego w trybie pozakonkursowym, którego beneficjentem jest FRSE.
Pięcioro pedagogów korzystało z kursów na terenie Wielkiej Brytanii. Celem wyjazdów było podniesienie kompetencji językowych nauczycieli, wzbogacenie warsztatu pracy oraz poznanie kultury i tradycji odwiedzanego kraju. Była to również okazja do zawarcia nowych znajomości, wymiany doświadczeń oraz poznania specyfiki systemu edukacyjnego w Wielkiej Brytanii.
W kursach języka angielskiego wzięły udział Katarzyna Pabjańczyk i Agata Drewnicz-Kaczmarek (dwa tygodnie) oraz Barbara Wojciechowska (cztery tygodnie).
Kursy te organizowane były przez Westbourne Academy – szkołę językową znajdującą się w Bournemouth, miejscowości na południu Anglii. Pan Michał Dolaciński także przez dwa tygodnie uczestniczył w kursie metodycznym dla nauczycieli języka angielskiego. Szkolenie „Professional Development in Methodology Language and Culture” odbyło się w szkole językowej WE Bridge International w stolicy Walii - Cardiff.
Oprócz zajęć z metodologii nauczania języka angielskiego oraz zajęć językowych, pan Michał miał okazję uczestniczyć w ciekawych wycieczkach przybliżających kulturę walijską, np. do zamku w Caerphilly, czy do nowoczesnego i ekologicznego budynku parlamentu walijskiego zwanego Senedd.
Zajęcia pozwoliły mu także obserwować zajęcia prowadzone przez doświadczonych nauczycieli z uczniami pochodzącymi z różnych zakątków świata i podpatrzeć ciekawe sposoby nauczania języka angielskiego.  
Pani Katarzyna Bednarz spędziła dwa tygodnie na kursie metodycznym „Creative Methodology for Teachers” organizowanym przez International Projects Centre w Exeter, miejscowości w południowo-wschodniej Anglii. Celem szkolenia było przedstawienie nauczycielom jak ciekawie uczyć języka angielskiego i jak motywować uczniów do nauki języków obcych. Pani Kasia poznała wiele nowych metod i technik pracy z uczniem, które zamierza wdrożyć podczas swoich lekcji w SP 3. Część szkolenia poświęcono również na bliski kontakt z kulturą i historią Wielkiej Brytanii, jak i zapoznanie uczestników kursu z regionem Półwyspu Kornwalijskiego.
Wszyscy wymienieni nauczyciele oceniają wysoko poziom szkoleń oraz dostrzegają wiele pozytywnych aspektów udziału w tego typu projektach.
- Udział w takim szkoleniu to szansa na sprawdzenie swoich umiejętności językowych w praktyce – mówi Agata Drewnicz-Kaczmarek , nauczycielka j. polskiego – mieszkaliśmy u angielskiej rodziny, bardzo przyjaźnie do nas nastawionej i gościnnej, posługiwanie się językiem angielskim było konieczne. W szkole, do której uczęszczałyśmy także obowiązywał angielski, a za złamanie zakazu mówienia w języku ojczystym można było zostać ukaranym finansowo.
Kary te były oczywiście symboliczne, ale działały mobilizująco.
- Świetnie wyszkolona kadra pedagogiczna i międzynarodowe towarzystwo w Akademii – to dwie podstawowe zalety szkoły, w której uczyłyśmy się – dodaje Katarzyna Pabjańczyk, nauczyciel świetlicy i etyki. – Ale nie samą nauką żyje człowiek… wyjazd to także szansa na obejrzenie pięknych miejsc, posmakowanie regionalnych potraw, poznanie ludzi, zwiedzanie zabytków itp.
Bournemouth uważane jest za prawdziwy angielski kurort, położone nad kanałem La Manche miasto przyciąga turystów z Wielkiej Brytanii, ale też studentów z całego świata.
Piaszczyste plaże, malownicze klify, niezwykle bogata roślinność, a wreszcie świetna komunikacja i infrastruktura Bournemouth i okolicznych  miejscowości sprawiają, że to idealne miejsce na urlop, ale też chętnie wybierany ośrodek konferencyjno-szkoleniowy.
Z Bournemouth łatwo dojechać do Poole, gdzie zwiedzić warto port oraz regionalne muzeum. Przystań w Poole to dobre miejsce wypadowe do wycieczek do Sandbanks i Jurassic Coast. Miłośnicy przyrody z pewnością docenią walory przyrodnicze Parku Narodowego New Forest oraz Shell Buy Marine. Z kolei osobom zainteresowanym historią należałoby polecić wycieczkę do katedry w Salisbury…

Nauczyciele „trójki” coraz chętniej i odważniej biorą udział w projektach unijnych.
By w pełni móc z nich korzystać, doskonalą swoje umiejętności językowe.
- Uważam, że powinniśmy wykorzystać szansę jaką dają nam różne programy unijne, do tego, by podnosić swoje kwalifikacje – mówi Barbara Wojciechowska, szkolny koordynator projektów UE. – Lepiej wyszkolona kadra bezpośrednio przekłada się na jakość pracy szkoły. Znajomość j. angielskiego otwiera nam nauczycielom wiele możliwości, nie tylko możemy dzielić się wiedzą z uczniami, ale także nabywać tę wiedzę, obserwować jak proces nauczania przebiega w innych państwach, przenosić na nasz grunt dobre praktyki, nawiązywać kontakty z placówkami zagranicznymi.
- Udział w projektach to nie tylko szansa, aby nadal się szkolić i szlifować swoje umiejętności językowe, ale także wspaniała okazja na nawiązanie międzynarodowych przyjaźni z innymi nauczycielami – dodaje Katarzyna Bednarz, nauczyciel języka angielskiego. – Te znajomości z pewnością przełożą się na wspólne projekty eTwinning, z których skorzystają nasi uczniowie, a w przyszłości może nawet na wymianę nauczycieli czy uczniów.
Organizując własne wyjazdy, uczestnicząc w międzynarodowych szkoleniach stajemy się bogatsi o nowe doświadczenia, bardziej otwarci. To są te „miękkie” korzyści wynikające z projektów, które trudno ewaluować, ale nie sposób ich nie dostrzegać.
Uczestnicy projektów twierdzą zgodnie, że tegoroczne wyjazdy, były bardzo udane i z pewnością zaprocentują w przyszłości. Już wiadomo, że dobre doświadczenia motywują do pracy, dlatego mimo trudu, którzy trzeba włożyć w przygotowanie wniosku, wszyscy są zgodni, że warto to robić. W tej kwestii „trójka” z pewnością  jeszcze wiele zdziała!